A LAKÓK NÉLKÜL NEM MEGY

Valahányszor szóba kerül a Bulinegyed problémája, a kommentelők döntő többsége megmondja a tutit: oldja meg az önkormányzat, a rendészet, a polgármester, a rendőrkapitány, a főpolgármester, a képviselők, az országgyűlés vagy a kocsmárosok. A valóság azonban kicsit összetettebb.

A legnehezebb kikukázni, hogy melyik problémával kihez forduljon az ember, ugyanis a Bulinegyed nem egységes terület. Egy része a kerületi önkormányzat, más része a Főváros kezelésébe tartozik – de még ezen belül is vannak mikrokörzetek. Az utcákon elhelyezett műtárgyak állapotáért ugyanis a közterületet bérlő cégek felelnek.

A telefonfülkék pl. a Telekom tulajdonában vannak, és a cég köteles takaríttatni azokat. Az utcai fülkék állandó gondot jelentenek, hiszen a turisták és hajléktalanok előszeretettel használják vécének, illetve raktárnak. Nem segít a helyzeten, hogy az ország összes telefonfülkéjének takarítását Debrecenből intézik. Ahhoz, hogy a fülkék normálisak legyenek, fel kellett venni a kapcsolatot a Telekommal. A fülkék rendszeres takarítása megoldható volt, azonban visszatérő gondot jelentett, hogy a fülkéket takarító alvállalkozók a járdára hajították a fülkékben felgyülemlett szemetet – és ott is hagyták. A megoldás végül az lett, hogy levágták az ajtókat a fülkékről, amitől az kevésbé vonzó lett, és ha mi észleljük, hogy valaki becuccolt a fülkébe, felhívjuk a Telekomot Debrecenben, ők pedig küldenek autót és elszállítják a szemetet. De ehhez kell a lakók közreműködése.

A Lapker Zrt használaton kívül lévő pavilonjába ugyan nem lehet bepakolni, de a rászerelt esőfogó miatt mágnesként vonzotta a hajléktalanokat. Mivel a cég leginkább hárított, és a Fővárosi Közgyűlés Tulajdonosi Gazdasági és Közterület-hasznosítási Bizottsága tavaly benyújtott kérésünk ellenére 2020. december 31-ig meghosszabbította a pavilon közterület-használati engedélyét, a Fővároshoz fordultunk, hogy szorítsa rá a Lapker Zrt.-t, hogy tartsa rendben a pavilont. Nem volt könnyű menet, de sikerült.

Az ilyen szintű problémamegoldás a lakosság aktív részvétele nélkül nem megy. Naivitás azt várni, hogy egy bérgyilkos mentalitású – elvégzem a melót, és léptem – takarító cég azon törje a fejét, hogy hogyan küszöbölhetné ki a különböző problémaforrásokat.

Ugyanezért vakvágány a kocsmárosokat gyaktatni azzal, hogy szervezzék meg a takarítást. Nem fogják, és ne is akarják, mert nem az ő profiljuk. A vendéglátós és a szállásadó alapvetően vendégben és nem lakókörnyezetben gondolkozik. Abban nagyon jó, hogy kitalálja, mitől érzi magát jobban a vendég, és miért hajlandó még többet fizetni.

Azt viszont ne várjuk tőlük, hogy azon agyaljanak, mitől fogják a lehető legjobban érezni magukat a lakók. Nem fogják kitalálni a gondolatainkat. Nekünk kell tudni, hogy pontosan mit akarunk – és a vállalkozóktól legfeljebb azt lehet várni, hogy állják a Bulinegyed működéséből fakadó problémák megoldásának költségeit.

Ha érdekel a projekt, írj nekünk a bulinegyedszele@gmail.com–ra.

(A következő posztban innen folytatjuk.)